8,5 Mrd forintból fejlesztik az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert

  • Nyomtatás

A jövő évi adótörvény-tervezet szerint a kormány 8,5 milliárd forintot biztosít az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer bevezetésére, amire 2015. január elsején kerül sor. A rendszert azért hozzák létre, hogy így csökkentsék a közteher megfizetésével kapcsolatos visszaéléseket, valamint hogy növeljék az élelmiszer-biztonságot.

A rendszer bevezetéséhez szükséges jogszabályért és a jogszabály módosító javaslatok kidolgozásáért, valamint a kapcsolódó előterjesztések benyújtásáért a nemzetgazdasági miniszter a felelős. A megfelelő működéshez szükséges számítógépes infrastruktúrát állami tulajdonban levő szerverteremben fogják majd kiépíteni, amit a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. fog elvégezni.

Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő úthasználati díj rendszere lesz az alapja ennek az új áruforgalmi ellenőrző rendszernek is, így ezt fogják műszakilag és technológiailag továbbfejleszteni. Ez az útdíj rendszer egyébként 2013 júliusa óta üzemel hazánkban, méghozzá roppant gazdaságosan.

Az új elektronikus áruforgalom ellenőrző rendszer lényege, hogy bármilyen közúti árumozgást megelőzően a feladónak vagy a címzettnek egy EKAER számot kell igényelnie a rendszerből, ami alapján teljes egészében ellenőrizhetővé válik az adófizetési kötelezettség és nyomon követhető lesz általa minden áru útvonala. Így nagyban hozzájárul ahhoz, hogy visszaszoruljanak az áfacsalások, valamint hogy minél kevesebb olyan áru kerülhessen a forgalomba, amiket nem jelentettek be előzetesen az adóhatóságnál. Az EKAER minden útdíjköteles gépjárműre kiterjed, valamint akkor is érvényes, ha az EU-ból Magyarországra, az országból az EU-ba fuvaroznak, vagy ha úgynevezett kockázatos árut, terméket szállítanak nem útdíjköteles gépjárművel.

Ha pedig valaki megszegi az elektronikus áruforgalom ellenőrző rendszer által előírt szabályokat, akkor mulasztási bírságra számíthat, de akár a szállított áru lefoglalására is sor kerülhet. Sőt, még a fuvarozó autóját is lefoglalhatja az eljáró hatóság. A kiszabott bírság pedig a szállított áru értékének a 40 százaléka lesz a jelenlegi tervek szerint.